رمز خود را فراموش کرده اید ؟

گزارش های شرکت آوینا

. راهکارهای گریز از بحران کرونا

ویروس کروناعلاوه بر تهدید سلامت انسان‌ها، تهدید بزرگی برای کسب و کارها نیز محسوب می‌شود. تعطیلی اجباری و تلاش دولت‌ها برای مهار شیوع، ممکن است به کاهش و توقف تقاضا برای بسیاری از کالاها و خدمات، کمبود نیروی کار و اختلال در زنجیره‌های تأمین منجر شود.

در ایام مبارزه و پیشگیری شیوع، تعداد زیادی از مردم در خانه قرنطینه هستند یا داوطلبانه در خانه‌ مانده‌اند. بنابراین تقاضا برای خدمات و محصولات مختلف یا میزان تردد آنها برای انجام خرید کاهش می‌یابد. همچنین قرنطینه شامل نیروهای کار شده و حضور آنها در محلکار را نیز محدود می‌نماید. به ویژه در خصوص کسب و کارهایی که انجام کار به صورتدورکاری برای کارکنان امکان‌پذیر نبوده و نیاز به حضور فیزیکی کارکنان دارد. اینمشکل برای اکثریت حلقه‌های زنجیره تأمین نیز وجود دارد، لذا زنجیره‌‌های تأمین نیزدچار اختلال می‌شوند. از این‌رو، بسیاری از شرکت‌ها باید کووید 19 را تهدید جدیبرای آینده کسب و کارهای خود بدانند؛ از طرفی هم، مدت زمان تداوم این بحران نیزمشخص نمی‌باشد.

در ادامه گام‌هایی در جهت آماده‌سازی کسب و کار برای مقابله با آثار منفی شیوع ارائه شده است.

راهکارهای گریز از بحران کرونا (PDF)

 

. بیانیه سازمان جهانی گردشگری درباره شیوع ویروس کرونا

گردشگری به عنوان یکی از صنایع خدماتی در برخی از کشورها به عنوان اصلی ترین صنعت درآمدی و در بسیاری از کشورهای دیگر، به عنوان یک صنعت در حال رشد و توسعه، کمکی برای افزایش درآمد کشور محسوب می شود. این صنعت دارای بخش های مختلفی از جمله گردشگری بین المللی ، طبیعت گردی، گردشگری سلامت و ... است که در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا در همه ابعاد گردشگری آسیب جدی دیده است. از آنجا که گردشگری یک حوزه خدماتی است، درآمدهای آن با انجام خدمات کسب می گردد، لذا کسب درآمد از فروش محصولات جانبی در طول زمان قرنطینه چندان گره ای از مشکل فعالان این صنعت نمی گشاید.  از این رو،  سازمان  جهانی گردشگری با صدور بیانیه ای نسبت به بیان وظایف کنونی شرکت های گردشگری و لزوم حمایت های آتی دولتها و مجامع بین المللی از این شرکتها اقدام نموده است.

شرکت سرآمدان اندیشه آوینا با سابقه ارائه خدمات مشاوره مدیریتی و آموزشی به سازمانها و شرکتهای گردشگری، علاقمند به ارائه خدمات بازتوانی در دوران پساکرونا به شرکتها و آژانسهای گردشگری می باشد. 

بیانیه سازمان جهانی گردشگری درباره شیوع ویروس کرونا (PDF)

 

. 5 اقدام فوری برای کسب و کارهای فعال در بحران کووید 19

در حال حاضر برخی از شرکتها در حال انجام فعالیت و کسب و کار در فضای مبهم شیوع ویروس کرونا هستند. بسیاری از اقدامات پیشنهادی از سوی مجامع بین المللی ذیربط، مشاوران کسب و کار، منابع انسانی و مدیریت در راستای فعالیت شرکتها در دوران پساکرونا ارائه گردیده است. بنابراین، در مقابل، مجموعه ای از نکاتی که رعایت آنها در راستای حفظ عملکرد شرکتهای فعال در دوران شیوع  ضروری است، برگردان و ارائه گردیده است.

5 اقدام فوری برای کسب و کارهای فعال در بحران کووید 19 (PDF)

 

. درصد آسیب پذیری مشاغل در کرونا

مشاغل و کسب و کارهای مختلفی در دنیا از بحران شیوع ویروس کرونا آسیب دیده اند. برخی از این مشاغل در خطر آسیب پذیری بیشتر و برخی کمتر هستند. از آنجا که این مشاغل از ابعاد دیگری نیز در جامعه اثرات مهمی از قبیل هدف کسب و کار، میزان اشتغال، رفاه جامعه و ... را به دنبال داشتند، لذا آسیب پذیری آنها نیز اثرات چشمگیری بر جامعه در پی خواهد داشت. 

این نمودار، برگرفته از بخشی از گزارش سازمان بین المللی کار است که مشاغل را در سطح جهانی مورد بررسی قرار داده و میزان آسیب پذیری آنها از بحران شیوع بیماری را نیز رصد و پیش بینی نموده است. 

درصد آسیب پذیری مشاغل در کرونا (PDF)

. استراتژی های بازاریابی در استارتاپ ها در زمان بحران کرونا

در حالي كه كاهش هزينه­ هاي زندگي در حين همه­ گيري اين ويروس از اهميت ويژه­اي برخوردار است، مشاغل در سرتاسر جهان تحت تاثير بحران­هاي ناشي از اين بيماري هستند. در ایالات متحده 17 میلیون نفر (10٪ نیروی کار)، تنها در طول سه هفته­ بیکار شدند. سازمان توسعه و همكاري اقتصادي (OECD) برای ميزان تغييرات تولید ناخالص داخلی جهان در سال 2020، افت 2.4درصدي پيش­بيني كرده­است. 

شرکت­هایي كه سابقه فعاليت زيادي دارند، در مواقع بحران اقتصادی توانايي عقب­ نشيني را دارند. اما كمبود بودجه و سرمايه­ هاي اعتباری باعث مي­ شود که كسب ­و­ كارهاي نو­پا (استارتاپ­ها) در اين شرايط با مشكلات زيادي روبرو شوند.

بنيان­گذاران با در اختيار داشتن سهام و دارايي­هاي شركت، در وهله­ اول براي كاهش و كنترل هزينه­ ها، ممكن است بودجه بخش بازاریابی را به شدت کاهش دهند؛ تغييرات اساسی در استراتژی­ های بازاریابی خود ايجاد كرده و يا ابتکارات و نوآوري­هاي اين بخش را به­طور کامل قطع کنند. اين رويكرد، واكنش مناسبي نبوده و در طولاني­مدت باعث بروز مشكلات گوناگوني مي­شود.

شرکت­ ها می­ توانند استراتژی­های بازاریابی بلندمدت خود را حفظ كنند؛ با این وجود، ثبات رويه و تلاش براي ایجاد سازگاری­های کوچک با استراتژی ­هاي بلندمدت بازاریابی کار آسانی نیست.

در این مورد با سه حوزه­ مهم رو به­ رو هستيم که کارآفرینان در حين انجام اقدامات واكنشي باید در نظر داشته ­باشند تا نسبت به برندهای خود صادق بوده و بعد از گذر از اين بحران قدرتمندتر از قبل ظاهر شوند.

استراتژی های بازاریابی در استارتاپ ها در زمان بحران کرونا (PDF)

بالا